Motie verkeer doorgaande weg Etten Terborg

De motie vreemd aan de orde over verkeer doorgaande weg Etten Terborg in de raad van 20 april heeft aardig wat stof doen opwaaien. Genoeg reden voor ons om even uit te leggen wat hier nu precies gebeurd, en waarom we voor deze motie hebben gestemd.

Soms gaat politiek heel erg en helemaal alleen om de inhoud. En soms gaat het ook iets meer om politiek of om het scoren van een punt. De raad van 20 april was een voorbeeld van het laatste. Maar hé, als een belangrijk onderwerp als de verkeersveiligheid van onze inwoners de aandacht krijgt die het verdiend, wat scheelt het dan.

Het gaat om een motie ingediend door de D&PL met als aanleiding de reconstructie van de Zeddamseweg te Etten en de reconstructie van de Ettensestraat in Terborg. De D&PL wil deze reconstructies benutten om de altijd al drukke verkeerssituatie eens goed wordt aangepakt.

De motie van de D&PL draagt het college een aantal inhoudelijke acties op zoals het aanpassen van de bewegwijzering als het meer handhaven op snelheid. Maar belangrijkste deel van het dictum is het vrachtverkeer hier te ontmoedigen middels verbodsborden voor vrachtverkeer (uitsluitend bestemmingsverkeer).

Wij hebben zelf als VVD vorig jaar juni een motie ingediend om een verkeersonderzoek uit te voeren in onze hele gemeente omdat de kwaliteit van ons verkeer flink beter kan. De doorgaande weg Etten Terborg was voor ons een van de aanleidingen omdat hier veel vrachtverkeer met relatief hoge snelheid langs de fietsers gaat.

Het genoemde verkeersonderzoek gaat er dit jaar komen. Reden voor ons als VVD om terughoudend te zijn over de motie, want uiteraard wordt de doorgaande weg Etten Terborg ook gewoon in dit onderzoek meegenomen. Ook de beantwoording van de wethouder stemde ons tot tevredenheid. Want de doorgaande weg Etten Terborg is serieus onder de aandacht. En genoemde maatregelen tot het veiliger maken van deze weg waren allemaal bespreekbaar. Echter vond de wethouder de motie ook voorbarig omdat het teveel op de uitvoering zou liggen, en omdat het tracé nog onder constructie is. Vrij vertaald; wellicht had de wethouder dergelijke maatregelen zelf ook in gedachten.

En wat ons betreft was de motie ook wel een klein beetje voorbarig, zeker gezien de toezeggingen van de wethouder was de VVD tevreden met dit dossier tot nu toe. Maar de D&PL bracht de motie toch in stemming. De VVD heeft natuurlijk voorgestemd omdat we achter de maatregelen op dit tracé staan, en ook een beetje als pluim voor het onder de aandacht brengen van dit belangrijke onderwerp.