Wonen in Oude IJsselstreek

De afgelopen periode hebben we een aantal besluiten genomen over wonen in onze gemeente. Samen met Achterhoekse gemeenten is de regionale woonagenda vastgesteld. De vorige woonagenda ging uit van een krimpscenario. De bevolking in de Achterhoek neemt inmiddels toe en ook de woonbehoeftes veranderen. Ouderen, kleine huishoudens en starters vinden moeilijk een plek op de woningmarkt. Enkele doelstellingen in de nieuwe woonagenda zijn: het vergroten van de woningvoorraad, het versnellen van de productie en het investeren in de kwaliteit van de bestaande woningvoorraad.

© Regio Achterhoek

De totale ambities voor de Achterhoekse gemeenten zijn 11.500 nieuwe woningen, waarvan 2.250 in onze gemeente. Tot en met 2030 willen we 8.400 woningen realiseren waarvan er 1.500 in onze gemeente moeten komen. Betaalbare huur- en betaalbare koopwoningen zijn speerpunten van beleid. We sluiten aan bij de ambities van het Rijk om tweederde van de nieuwbouw in het betaalbare segment toe te voegen. Waarvan 28% sociale huur, 32% betaalbare koop tot € 355.000 en (midden) huur tot € 1000 per maand. Binnen het koopsegment hanteren we een extra categorie betaalbare koopwoningen voor starters (van maximaal € 250.000).

Op dit moment worden er in onze gemeente in bijna alle kernen woningbouwactiviteiten ontwikkeld. Meest kleinschalig,  eerst kijken naar inbreiding voordat de kernen worden uitbreid, maar ook enkele grote uitbreidingsplannen in Varsseveld, Terborg, Gendringen en Ulft. De VVD steunt de uitgangspunten in de nieuwe woonvisie, maar plaatst ook enkele kanttekeningen. Zoals de gewijzigde wereldwijde omstandigheden, aanzienlijke inflatie, gebrek aan grondstoffen, sterk stijgende bouwkosten en een krappe arbeidsmarkt.

Bijgestelde kaders Flexwonen

Het is natuurlijk nog niet zover. In november 2021 heeft de raad een besluit genomen dat een gat moet slaan tussen de huidige woonbehoefte en de huidige woningvoorraad. Het plan was oorspronkelijk om uiterlijk zomer 2023 maximaal 100 zogenaamde flexwoningen te bouwen. Deze woningen zijn vooral bedoeld voor starters, jongeren, statushouders, alleenstaanden en spoedzoekers. Ze zijn goedkoper dan reguliere woningen en daardoor mogelijk een goed alternatief voor deze categorie woningzoekenden. Tijdens de uitvoering werd duidelijk dat een aantal in de motie opgenomen kaders niet realiseerbaar zijn en bijgesteld moesten worden (aantal, tijdspad, hogere kosten per woning, hogere woonlasten). Als VVD hebben we ons er ook voor ingezet om die kaders te herzien.

Een van de kaders was ook het bouwen op gemeentelijke gronden met de bestemming groen. Hiervoor zijn in onze gemeente zeven locaties in beeld gekomen. Omdat er sprake is van tijdelijke woningen wijzigt de bestemming formeel niet. Na het bekend worden van de locaties is er veel onrust bij de direct omwonenden ontstaan. Zij voelen zich overvallen en niet gehoord. De VVD deelt deze mening. Met deze kanttekening en de noodzaak om snel extra woningen te bouwen die buiten de regionale woonagenda vallen, heeft onze fractie wel ingestemd met de nieuw kaders.