Terugblik: Raadsbesluit Bestemmingsplan Fietspad Ulft-Silvolde.

Tijdens de Raadsvergadering d.d. 26-1-2023 werd met steun van de VVD-fractie Oude-IJsselstreek besloten, in te stemmen met de aanleg van een nieuw fietspad te Silvolde, waarvan de uiteindelijke realisatie in 2024 zal plaats vinden.

Locatie fietspad:

Het aan te leggen fietspad komt te liggen ten zuiden van Silvolde. Het zal de verbinding vormen tussen de weg Over de IJssel en de Paasberglaan te Silvolde.

Doel van dit fietspad:

Naast dat er wederom een deel van het door de Provincie gewenste recreatieve fietspadnetwerk tussen Doesburg en Bocholt wordt gerealiseerd en daarmee provinciale subsidie wordt geïncasseerd, betekent het voor ons vooral een veilige fietsverbinding voor de scholieren vanuit richting Ulft naar het Almende-Laudis College. Door dit fietspad kunnen deze leerlingen het drukke centrum/de drukke Ulftseweg te Silvolde mijden.

Aantasting natuur:

Het fietspad doorkruist een GO zone (Groene Ontwikkel zone) waardoor natuur verdwijnt, maar in het plan is opgenomen dat dit volledig gecompenseerd wordt door extra brede bloem- en kruidenrijke bermen.

Punt van aandacht:

Aan het einde van het fietspad/begin Paasberglaan richting de school, mengen zich de fietsers en wandelaars, met name de kwetsbare bewoners van het zorgcentrum. Voor dit deel van de route heeft de fractie van de VVD extra aandacht gevraagd voor de veiligheid en wij zullen dit in toekomst blijven monitoren.