Column: “Opkomen voor de zwijgende massa, dat is waar wij energie van krijgen”

Politiek is leuk, maar soms ook lastig. Participatie krijgt een steeds belangrijkere rol in de lokale politiek. In onderwerpen zoals nieuwbouw, duurzaamheid en landschapsontwikkeling zien wij onze inwoner steeds vaker. Leuk, maar ook een valkuil. Want de VVD wil niet zozeer opkomen voor die mondige burger, wel voor de zwijgende meerderheid. Want voor jullie bedrijven wij politiek.

Omgevingswet

We zijn in de raad al even bezig met de omgevingswet. Daarin moeten wij diverse keuzes maken over participatie. De VVD staat voor goede participatietrajecten met heldere spelregels en duidelijke terugkoppeling van de verwachtingen. Wij willen participatie alleen daar inzetten waar het echts iets toevoegt. En daar waar het kan de processen versnellen en het mandaat aan ons college geven.

Afvalstoffenheffingen

Uiteraard moet er altijd ruimte zijn voor inspraak en klachtbehandeling. Maar de VVD verkiest een integrale aanpak boven kerktorenpolitiek. Zo hebben wij ons dit jaar ingezet voor een verlaging van 7 euro voor de afvalstoffenheffing per huishouden. Zo willen wij ons inzetten voor de zwijgende meerderheid. Zo blijven wij dit ook doen.