VVD akkoord met de "Uuthuuskes"

Het was een lange avond, maar na een toezegging van de wethouder is ook de VVD fractie akkoord met het plan van de 100 Tiny houses van 10 miljoen, "Uuthuuskes". Dat behoeft enige uitleg.

Tijdens de begrotingsbehandeling dit jaar stond er een belangrijk, innovatief maar ook zeer duur plan van Lokaal Belang rondom het woonprobleem. Het initiatief is eigenlijk heel simpel. We gaan volop inzetten op bouwen, maar het gros van de huizen staat er pas over ongeveer 3 jaar. Wat doen we in de tussentijd? En hoe zorgen we dat we onze inwoners behouden?

Lokaal Belang kwam met het plan om verdeeld over alle kernen, 100 tiny houses neer te zetten, "Uuthuuskes" genoemd. Het plan moet een tijdelijk probleem oplossen. Dus het voorstel is om deze tiny houses ook tijdelijk te plaatsen, 10 tot 15 jaar maximaal.

Voor de VVD fractie brak er een interessante discussie aan. Want hoe liberaal is het om je als gemeente hiermee te bemoeien want kan de markt dit niet? Nou blijkbaar niet was de mening van onze fractie, want we hebben een probleem en er moet echt iets gebeuren. De volgende discussie was het geld, want het plan zou 10 miljoen kosten maar voor een groot deel terugverdiend worden. Eigenlijk onbespreekbaar voor de VVD, onze leningenportefeuille is per slot van rekening al hoger dan wij willen.

Toch kwam er een gamechanger, en wel vanaf de interruptiemicrofoon. Vlak voor het indienen van de motie rondom het plan hebben wij, net als andere partijen, onze twijfels geuit over de financiƫle haalbaarheid. Mede op ons aandringen is er een passage in de motie gevoegd met de doelstelling om het plan budgetneutraal uit te voeren. Dat was eigenlijk nog veel te dun voor ons. Maar aan de interruptiemicrofoon hebben we de toezegging ontvangen dat dit plan alleen doorgaat als het college deze budgetneutraal kan uitvoeren. Dat betekent voor een groot deel dat wij moeten vertrouwen op de uitvoering. Maar er komt een uitgewerkt plan. En dat wordt misschien de oplossing voor ons woonprobleem.